miercuri, 18 noiembrie 2009

Top 15 Asasini in filme



Figura asasinului ne fascineaza nu atat prin ceea ce face, cat prin cum anume o face. Asasinul nu este criminalul de rand, psihopat sau animalic, este calculat, ucide pentru bani si o face curat si clinic, fara pasiuni destabilizante si fara emotii inutile.

Mai mult decat atat, fascinatia nu este in mod necesar generata de modalitatile tehnice de a ucide, ci de modalitatile sociale ale asasinului de a exista intre doua “job-uri”. Este fascinant sa urmaresti gesturile familiare si validate social ale unui personaj care, desi aparent mediocru si irelevant, ascunde sub masca adaptativa o existenta alternativa intunecata.

Iata un top al celor mai carismatici asasini…din filme:

15.Georgia Sykes in Smokin’ Aces. Filmul, regizat de Joe Carnahan, isi propune prea multe si-i ies prea putine. Droaie inconsistenta de asasini care se inghesuie buluc sa-l scoata din existenta pe unu’ care urmeaza sa depuna marturie impotriva mafiei…Insa Alicia Keys, desi nu face un rol de oscar, iese in evidenta prin ce oare? Simplu. Arata bine.


14.Fox in Wanted. Timur Berkmambetov a distribuit-o ideal pe Angelina Jolie in acest “actioner” aberationist. Nimic nu se compara cu aerul dezinvolt si periculos-erotic al acestei asasine care imbina patina de vampa cu flerul de “fata rea”…


13.Agent 47 in Hitman. Timothy Olyphant se imbraca foarte comod in pielea notoriului personaj de joc video si-l aduce pe marile ecrane cu aproximativa fidelitate. Ii reuseste impresia de impersonalitate fragmentata sporadic de sentimente umane. Agentul 47 se vrea asasinul perfect care se stie in toate artele letale…


12.Mr.Goodkat in Lucky Number Slevin. Bruce Willis nu este la primul film in care “se da drept” asasin, si trebuie sa recunoastem ca-l prinde foarte bine. Are o atitudine foarte condescendenta, superioara, mereu cu un suras pervers in coltul gurii, este inteligent, calculat si, ceea ce frapeaza, reuseste sa para, in anumite momente, un individ ca oricare altul…


11.Michael Sullivan in Road to Perdition. Sam Mendes l-a scos pe Tom Hanks din tipar si l-a pus in papucii de noapte a unui asasin. Nu ne asteptam ca Hanks sa joace roluri brutale in mod ostentativ, nici fata nu-l ajuta sa fie “cool”, insa rolul din acest film solicitate suficienta complexiate si adancime pentru a-i oferi acestui mega-actor sa fie, plauzibil si pertinent, un alt fel de asasin. Omul de familie, omul cu principii si onoare, aparent bland si mediocru, devine instant intruchiparea eficientei…


10.Nikita in La Femme Nikita. Iata o femeie asasin care a intrat virulent in panteonul figurilor cinematografice. In loc de acele masti de ceara care se vor asasini imperturbabili, impersonali si imbatabili, apare Nikita, viscerala, umana, supusa greselii si orice numai ostentativa nu. Cand e vorba de a ucide este “perfecta”, insa nu vrea sa ucida. Toata drama ei este generata de acest conflict interior care, odata rezolvat, devine conflict intre ea si “angajatorii” ei…


9.Ghost Dog in Ghost Dog:The Way of the Samurai. In aparenta Jarmush a facut un film despre un asasin mult prea meditativ pentru propriul sau bine. Ghost Dog isi muleaza comportamentul dupa legile impuse de codul bushido si interpreteaza lumea in functie de legitatile stricte ale vechilor samurai. Impresionant este modul in care aceste meditatii aplicate contemporaneitatii functioneaza in paralel cu plot-ul filmului…


8.Jeff Costello in Le Samourai. Jeff Costello este exemplul perfect al asasinului, evident ca nu al celui pe care il stim noi, caci noi nu stim niciun asasin, ci al celui creat de cultura occidentala aplicata pe scchemele asiatice. Nu degeaba titlul filmului trimite direct si frust la realitatile “samuraice”. Personajul lui Alain Delon este detasat, calculeaza totul din timp si planifica fiecare gest minor. Traieste auster, chiar spartan, nu pare sa simta nimic, nici bucurie nici spaima de moarte…


7.The Jackal in The Day of the Jackal. Iata un film care “studiaza” la modul clinic cum se pregateste o asasinare. Multi il vor pe DeGaulle mort, insa, fiind cel mai bine pazit om din Franta, multele tentative esueaza, astfel ca se recurge la serviciile “sacalului”. Filmul lui Zinnemann ne prezinta un asasin atat de meticulos incat ai impresia cu elimina absolut toate sansele de ne-reusita…


6.The Bride in Kill Bill. Daca “sacalul” intruchipeaza asasinul perfect echilibrat si rece ca o mana de mort, Uma Thurman isi pune la bataie toate focurile interioare si toate dezechilibrele emotionale pentru a interpreta poate cel mai visceral asasin din istoria filmului. Mireasa vindicativa, desi perfect pregativa si perfect capabila sa taie miriade de soldatei mafioti, nu este rece si detasata, este crunta si scoate flacari pe nari de furioasa ce e…


5.Nameless in Hero. Iata un film in descendenta poeticii cinematografice asiatice. Un personaj anonim ii povesteste regelui cum i-a ucis pe cei mai buni asasini din imperiu, angajati sa-l elimine. Cu fiecare varianta modificata a povestii, anonimul se apropie mai mult de persoana sacrosancta a regelui. La final aflam ca el insusi este un asasin, in cardasie cu cei trei pomeniti mai sus, care s-au lasat ucisi pentru a-i oferi acestuia sansa de a se apropia de rege. Impresioneaza, pe langa spectacolul vizual, acest dialog-duel intre The Nameless (posibila referinta la asasinul perfect: fara identitate si fara statut social, anonim si letal) si regele care se lasa sedus de ritmul povestii…


4.Ah Jong in The Killer. Chow Yun Fat si John Woo s-au lansat reciproc intr-ale filmelor de actiune marca Hong Kong. In acest film aveam de-a face cu un asasin atipic, in acelasi timp “cool” si uman, indragostit de o victima colateral. Nu lipsesc scenele de virtuozitate de western asiatic…


3.Vincent in Collateral. Stiam ca Tom Cruise poate duce cu brio un rol de personaj negativ (vezi Lestat din Interview with a Vampire), insa nu stiam ca poate fi chiar atat de complex si de carismatic. In spatele patinei de eficienta perfect calibrata observam un Vincent singuratic, cinic si constient de sfarsitul care-l asteapta…


2.Leon in Leon. Tot farmecul acestui film este generat de modul in care relationeaza Leon cu Mathilda, de asocierea lor improbabila si plina de farmec. Leon este un criminal perfect, insa are o inima de copil. Este impresionant felul in care Jean Reno face tranzitia brusca de la inocenta de “gigant” la perfectionismul lugubru de asasin desavarsit…


1.Jules Winnfield in Pulp Fiction. “The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother’s keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu